W Kanale Panamskim zainstalowano 52 systemy Elspec Equalizer o łącznej mocy 20MVAr, zintegrowane ze stałymi analizatorami PQ Elspec G4400, podłączonymi do systemu SCADA Panama Canal Authority. Rozwiązanie to pozwala zarządowi Kanału Panamskiego na ciągłe monitorowanie i kontrolę sieci elektrycznej śluz i lokomotyw oraz redukcję zakłóceń napięcia w systemach kanału, zniekształceń harmonicznych, wahań napięcia i opóźnień.
Kanał Panamski to sztuczna droga wodna o długości 82 km w Panamie, łącząca Ocean Atlantycki i Ocean Spokojny. Zapewnia usługi tranzytowe dla około 815 000 statków rocznie – osiągając 340,8 mln ton żeglugi rocznie. Aby przeprawić statki z jednego oceanu na drugi, kanał wykorzystuje serię śluz oraz flotę elektrycznych lokomotyw holowniczych.
Śluzy oraz lokomotywy holownicze i dotyczące ich wyzwania
Lokomotywy holownicze są wrażliwe na zmiany częstotliwości, stany przejściowe, skoki napięcia oraz prądu – jakość dostarczanej mocy musi być więc wysoka. 17 lat temu, kiedy Elspec rozpoczął współpracę z Panama Canal Authority (ACP), starzejąca się 90-letnia sieć Kanału była słaba i wadliwa. Lokomotywy holownicze miały bardzo duże i szybko zmieniające się obciążenia, spowodowane wieloma rozruchami i zatrzymaniami typowymi dla ich pracy. W związku z tym pojawiły się problemy z jakością energii i stabilnością napięcia. Pagórkowaty teren kanału pogłębił istniejące komplikacje. Lokomotywy przestawały działać na podjazdach i spadały do tyłu, zderzając się z innymi, nadjeżdżającymi lokomotywami. Aby skutecznie reagować na takie sytuacje, Zarząd Kanału Panamskiego musiał zatrudniać całodobowe ekipy remontowe na miejscu.
Poprawa jakości zasilania i zmniejszenie wahań napięcia
Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) dążył do rozwiązania problemów w Kanale Panamskim, obierając za cele:
- Poprawę ogólnej jakości systemu elektrycznego,
- Zmniejszenie wahań i zakłóceń napięcia,
- Wdrożenie lokalnego i zdalnego systemu monitorowania,
- Zmniejszenie lub całkowite uniknięcie opóźnień spowodowanych zakłóceniami elektrycznymi.
W ramach projektu pilotażowego personel ACP zainstalował początkowo cztery systemy korekcji „Equalizer” w centralnej ścianie wschodniej śluzy Miraflores, w czterech transformatorach zasilających lokomotywy. Układy Equalizer poddano testom przez trzy miesiące. Po pomyślnym zakończeniu projektu pilotażowego cały projekt został włączony do sieci wraz z dodatkowymi 44 systemami Equalizer, zainstalowanymi zarówno po stronie Pacyfiku, jak i Atlantyku.
Podczas kontroli instalacji w trzech śluzach (Miraflores, Pedro Miguel i Gatun) zaobserwowano niemal całkowite złagodzenie zakłóceń napięcia. Podstawowa mechanika kanału, wcześniej podatna na zakłócenia elektryczne i wyłączenia, pracowała płynnie dzięki wyeliminowaniu kosztownych opóźnień w przepływie ruchu. W celu poprawy ogólnej jakości energii systemu, zniekształcenia harmoniczne zostały drastycznie zredukowane (szczególnie 5 i 7 harmoniczna).
Od tego momentu rozwiązania Elspec w zakresie jakości zasilania służą do dziś w systemach Kanału Panamskiego. W projekcie zainstalowane są 52 Equalizery o łącznej mocy 20MVAr, wszystkie wyposażone w analizatory ELSPEC G4400 i podłączone do systemu SCADA ACP, umożliwiając ACP stały monitoring i kontrolę sieci elektrycznej śluz.
Według rzecznika ACP, „Analizator ELSPEC G4400 ma wiele zalet w stosunku do konkurencji. Jedną z najważniejszych jest zdolność do rejestrowania wszystkich parametrów elektrycznych cykl po cyklu bez ustalania limitów (progów). Elspec z powodzeniem spełnił wymagania określone w kontrakcie z zakresu kompensacji energii biernej, kontroli napięcia, filtracji harmonicznych i monitorowania mocy w śluzach Kanału Panamskiego.”
Najnowsze komentarze